.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سال نو، سال جهاد اقتصادي
عیسی جمالی
سال نو، سال جهاد اقتصادي

بسم الله الرحمن الرحیم
از ويژه گهاي هاي انسان ، بروز رفتار آگاهانه ي اقتصادي است ؛ انديشمندان اقتصادي معتقدند که فعاليت هاي انسان در توليد ، توزيع و مصرف ، تابع قوانين معيني است که بايد آنها را شناخت . به اين ترتيب ، پيدايش رفتار هاي اقتصادي ، تصادفي و اتفاقي نيست ، بلکه نظامي علّي و معلولي بر آنها حاکم است ؛ به گونه اي که مي توان در سايه ي رابطه ي عليت ، اين رفتار ها را تفسير نموده وتوضيح داد.
بايد دانست که رابطه ي اقتصادي درجامعه ، الزاما ًدرچهارچوب يک نظام اقتصادي ، شکل مي گيرد و نظام اقتصادي هم بدون « جهت وهدف » پذيرفتني نيست ؛ بايد هايي که جهت و هدف نظام اقتصادي را تبيين مي کنند مباني آن ناميده مي شوند .
البته نبايد از نظر دور داشت که يکي از اجزاي اين رفتار ها و رخدادهاي عيني درنظام اقتصادي ، اراده و اختيار انسان است . اقتصاد عبارت است از بررسي ماهيت ثروت از طريق قوانين توليد ، توزيع و نوع مواجهه ي انسان با فعاليت اقتصادي وچگونگي ارتباطي که با آن برقرار مي نمايد ؛ ممکن است براي عامل آن ، فقر ويا تمکن را به ارمغان آورد .
در ديدگا ه اسلامي ، فقر مذموم شمرده شده است. از رسول خدا(ص) روايت شده است که فرمود: کادالفقر ان يکون کفراً …..کم مانده است که فقر به کفر تبديل شود . حضرت علي عليه السلام نيز از بين تمام دل نگراني هايي ، اين مهم را به فرزندشان محمد حنفيه متذکر مي شوند: " ای فرزند ! من از تهيدستی بر تو هراسناکم ، از فقر به خدا پناه ببر ، که همانا فقر ، دين انسان را ناقص ، و عقل را سرگردان ، و عامل دشمنی است.
بدون ارائه ي ادله ، روشن است که فقرزدايي ، پروسه اي است که نتيجه ي آن ، ايمان زايي ، انديشه گستري ، رفاه عمومي ، زدودن بسياري از تخلفات و جرم ها و عداوت ها و ... است و البته اين مهم نيز با شعار و بخشنامه و دستورالعمل هاي بي پشتوانه ، ميسر نمي گردد. فقر زدايي ، جز با توسعه ي متوازن وعدالت محور اقتصاد ميسر نمي شود . حکومت ها ، اگر نخواهند و يا نتوانند توسعه ي اقتصادي مناسب را درجامعه ي خود تدارک ببينند ، دچار شکاف طبقاتي خواهند شد و يا در عادلانه ترين شکل ممکن ، فقر را به تساوي بين مردمانشان تقسيم خواهند نمود.
به استناد بيان زلال پيامبر(ص) که فرمود :"چه خوب است مال حلال و درست ، براي مرد درست کار" اگر مال دنيا را داشته باشي ، بار آن را به خاطر دين بر دوش بگيري و آن را در راه دين به کار ببري،پسنديده وممدوح است ؛ زيرا اگر آب در کشتي باشد ، باعث غرق شدن آن مي شود واگر درزيرکشتي باشد ، کشتي روي آن حرکت مي کند و به مقصد مي رسد . مال دنيا هم همينطور است اگر تو را اسير خود نکند و در خدمت دين تو باشد ، خوب است .
همين توضيح مختصر کافي است که نتيجه بگيريم تلاش براي تمکن مالي ، وظيفه است وبايد درراه وصول به آن ، باحفظ اصول ،همت مستمر به خرج داد . يادآوري اين نکته ضروري است که جهد مالي در مقابل توکل به خداوند متعال قرارندارد ونافي آن نيزنمي باشد.
آيه ي 159 سوره ي آل عمران درباره ی شخص پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم است که در کمال صراحت ، توکل را به عنوان يک مفهوم مثبت يادآوري مي کند ، مي فرمايد : فاذا عزمت فتوکل علي الله . " اي پيغمبر ! همين که عزم کردي و تصميم گرفتي ، به خدا اعتماد کن و کار خود را دنبال کن " نمي گويد بنشين و دست روي دست بگذار و توکل کن؛ مي گويد کار خود را بکن و به خدا توکل کن.
همان اندازه که به هنگام مشورت بايد، نرمش و انعطاف به خرج داد، در موقع اتخاذ تصميم نهائی بايد قاطع بود. از مجموع تواناييهاي ملت در جامعه ي اسلامي ، تمکن مالي دولت اسلامي يعني تمکن ملي حاصل مي شود که اگر بر اساس قوانين و مقررات اسلامي پديد آمده باشد ، قدرت و اقتداري پسنديده اي خواهد شد که قادر است با رشد متوازن و رو به جلوي خود ، توانايي هاي علمي ، اجتماعي، فرهنگي،سازندگي جامعه ي اسلامي وبهبود معيشت مردم را رقم بزند ومملکت را در مواجهه با دشمنان داخل و خارج ايمن نگه دارد .
گرچه پرداختن به حوزه ي اقتصادي با سازمندهي وساماندهي امور ذيربط جزء لاينفک زندگي در جهان کنوني است اما متأسفانه پس از انقلاب اسلامي تاکنون ، تعاريف روشن ودقيقي از موضوع فقروغني ترسيم نشده است تا آنجا که کم توجهي به آن ،توانست خساراتي را برما تحميل نمايد .
بايد غفلتها را جبران کنيم ودرشرايط کنوني جهاني وارتباط پيچيده وتو درتوي نوبه نو ی آن ، باحساب وکتاب وبهره گيري از علم اقتصاد ومديريت همه جانبه بر امور ، به نحوي انجام وظيفه نماييم که از مسائل جلو بيافتيم ومقهور اتفاقات جور و واجور ، خواسته ونخواسته نشويم .
رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت الله خامنه اي مد ظله العالي با درک صحيح وهوشمندانه از واقعياتي که اشاره شد سال 1390را به عنوان سال " جهاد اقتصادي " نامگـذاري فرمودند تا تأکيـد موکدي برضرورت هاي احساس شده در سالهاي اخير باشد؛بايد ضمن عدم غفلت از تلاش در ساير حوزه ها ، جد وجهـدي ازسرعشق وبرگرفـته از همت و عزم عمومي به کار ببنديم وکاري بکنيـم کارستان ..... اميدواريم در پايان سال جاري ، ملت ودولت اسلامي توفيق داشته باشند به دور از تشريفاتي که با روحيه ي جهادي منافات دارد ،کارنامه ي آماري صحيح ، مستند و پيروزمندانه اي را ارائه نمايند . اللهم وفقنا لما تحب وترضي

عیسی جمالی


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.081 seconds.